У сферы спрашчэння візавага рэжыму з ЕС Беларусь з’яўляецца самай адсталай краінай “Усходняга партнёрства”. Вядома, што Азербайджан і Арменія пачалі перамовы па заключэнні пагадненняў аб спрашчэнні візавага рэжыма, а Грузія, Малдова і Украіна — дыялог па ўвядзенні бязвізавага рэжыму з ЕС. У выпадку прамаруджвання дзейнасці ў гэтым напрамку Беларусь рызыкуе стаць безнадзейным аўтсайдарам сярод краін “УП” і Расіі ў сферы візавых адносін з ЕС.
Вядома, што свабоднае перамяшчэнне ў еўрапейскія краіны — адзін з самых чаканых беларусамі вынікаў супрацоўніцтва Беларусі і ЕС. Між тым у выніку праведзенага даследаванне можна зрабіць наступныя высновы.
- Спрашчэнне візавага рэжыму з Беларуссю, у тым ліку ў плане скарачэння альбо адмены візавых збораў, у аднабаковым парадку з боку ЕС не рэалістычнае па шэрагу прававых і палітычных прычынаў. У сувязі з гэтым лабісцкія намаганні грамадзянскай супольнасці павінны быць пераарыентаваныя на працу з беларускімі ўладамі, ад палітычнай волі якіх залежыць актывізацыя работы па спрашчэнні візавага рэжыму з ЕС.
- Спрашчэнні ў выглядзе выключэнняў з палажэнняў Візавага кодэкса ЕС для шырокай катэгорыі грамадзян магчымыя толькі ў выпадку заключэння Пагаднення аб спрошчаным візавым рэжыме з ЕС і пагадненняў аб малым памежным руху з суседнімі краінамі ЕС (толькі для жыхароў памежжа). Беларусь зацягвае пачатак перамоваў па першым і не запускае Пагаднення аб МПР з Польшчай і Літвой з палітычных прычынаў.
- Палажэнні Пагаднення аб спрошчаным візавым рэжыме, акрамя памяншэння візавага збору, толькі ў нязначнай ступені палягчаюць візавыя працэдуры. Асноўнае значэнне дадзенага Пагаднення заключаецца ў прававой магчымасці пачаць дыялог па пытанні ўвядзення бязвізавага рэжыму з ЕС.
Цалкам тэкст даследавання чытайце ў фармаце pdf